BALJVÄXTER

I antikens Rom var baljväxter så högt ansedda att stadens tjusigaste familjer fick namn efter bönor och ärter. Fabius fick sitt namn från favabönan, till exempel. Cicero från kikärtan. Håll det i bakhuvudet när du går och handlar nästa gång! Det är ungefär den typen av status baljväxterna förtjänar.
 

Baljväxter är ett samlingsnamn för ärter, linser och bönor, och andra saker som växer i baljor. De har fortfarande lite att jobba med när det gäller sin image, men om vi för ett ögonblick kan tänka oss att släppa tanken på baljväxter som tråkig hippiemat, så finns det väldigt mycket gott att säga om dem.

 

Det första är att de är goda. (Prova till exempel att mosa stora vita smörbönor ihop med olivolja, persilja, vitlök och flingsalt och lägg röran på en macka så får du se.) Det andra är att de är billiga. Det tredje är att de innehåller proteiner, mineraler som zink och järn, fibrer och långsamma kolhydrater, och håller dig mätt länge. Det gäller hur man än har tillagat baljväxterna, till exempel även för kikärter som mixats till hummus. Det fjärde är att baljväxter är väldigt klimatsmart mat.

 

För näringen och miljöns skull spelar det ingen roll om du blötlägger och kokar dina egna baljväxter, eller om du köper konserverade. Det bestämmer du själv. Det är billigare att koka själv, men enklare att köpa färdigkonserverade.

BÖNOR

Blötlägg torkade bönor i ungefär 12 timmar innan du kokar dem! Eller köp konserverade och klara, och skölj dem ordentligt innan du äter dem.

 

Borlottibönor
Ursnygga i glasburk i skafferiet men förlorar lite av sin snygghet när de kokas. Men blir desto godare! Lena och krämiga med en fyllig, lätt nötaktig smak räknas de som en delikatess i det italienska köket. God i soppor och gratänger och i mosiga rätter som risotto och refried beans (passar till tacos).

Bruna bönor
Så mycket mer än den sirapstunga rätten till fläsk! Testa att använda dem i en gryta eller paj i stället.

 

Cannellinibönor
Smakar inte så mycket i sig, men tar tacksamt upp kryddor från till exempel en soppa, gryta eller gratäng. Där är små och avlånga och används i klassiska engelska ”baked beans”.

 

Kidneybönor

Har ett lite kraftigare skal än många andra bönor och ger tack vare det bra tuggmotstånd. Passar fint i grytor, matiga sallader eller i creolkökets ”red beans and rice”.
 

Mungbönor
Små, runda och snabbkokta. Om de kokas försiktig och får svalna i kokvattnet brukar de behålla sin spänst. Passar bra i matiga sallader, grytor och i soppor. Och perfekta att grodda.

 

Sojabönor
Har en imponerande mängd olika aminosyror innanför det tunna skalet. Mjuk konsistens, inte alls mjölig. Passar i burgare, biffar och i form av mjöl för att förstärka näringsinnehållet i till exempel veganska pannkakor.
 

Stora vita bönor
Har en smörig, len smak och passar fint marinerade, i en örtig gryta eller varför inte i en omelett.
 

Svarta bönor
Lite oansenliga till sitt yttre, men så krämiga och goda! Extra spännande också, eftersom smaken får hjälp på traven av svarta bönornas eget umami. I Latinamerika äts de i massor, exempelvis i form av bönchili eller som tillbehör. Extra goda marinerade i en kryddig olja. 

LINSER

Linser behöver inte blötläggas utan kokas direkt. Koktiden är mellan 15-40 minuter, beroende på sort. Om de får svalna i kokvattnet får de fin konsistens med bibehållet skal. Extra fin lyster får de om man ringlar lite olja över när man hällt bort vattnet.

 

Röda och gula linser
Har inget skal, och kokar därför klart på bara en kvart. De faller sönder när de kokas, och får därför en redande funktion i mat. De passar perfekt till soppor och grytor. Eller till att mixas ner i pannkakssmeten!

 

Gröna linser
Har skalet kvar och behåller därför konsistensen bra, särskilt om de får svalna i kokvattnet. Passar bra i grytor, pajer, biffar och gratänger, eller marinerade.

 

Belugalinser
Beskrivs ibland som linsernas Rolls Roys. Vi håller med! De har en fast, fin konsistens och håller ihop bra när de kokas. Perfekta i alla rätter som man vill ge ”färsig” konsistens, och i paj, sallad och gratänger. Passar också bra att marinera. De har fått sitt namn av att de till utseendet liknar rysk belugakaviar.

Puylinser
Påminner om belugalinser med sin fina fasta konsistens, men är lite större och har en snygg grönpräcklig färg. De odlas i området Puy i Frankrike. Liknande sorter odlade på andra platser säljs under annat namn, t ex ”Smålinser”. Passar precis som belugalinserna i rätter som man vill ge ”färsig” konsistens, och i paj, sallad och gratänger.

 

ÄRTER

Köper du torkade ärter behöver de blötläggas i minst tolv timmar innan du tillagar dem.

 

Kikärter

Har en mild nötaktig smak, som framträder tydligast om de rostas. De behåller sin form när de kokas och passar därför bra i grytor, marinerade, rostade eller som de är. Hummus, falafel och kikärtsbiffar är förstås andra bra sätt att använda kikärter på.

 

Gula ärter

Vår svenska gamla stapelvara passar förstås i ärtsoppa. Men tänk gärna längre utanför boxen än så! Falafel och hummus är till exempel bra att göra på gula ärter också.
 

Det är bättre att blötlägga torkade baljväxter för länge än för kort tid. Låt dem stå över natten! Och byt alltid vatten innan du kokar.

Missa inte videoklippet om baljväxter, där vi lagar bolognese på belugalinser. Klicka här!

Tillbaka