Vegetariskt – vad innebär det?

Ordet "vegetarisk" betyder mat från växtriket. Men i dagligt tal brukar man ofta mena lakto-ovo-vegetarisk kost när man talar om ”vegetarisk mat”, och det är också vår utgångspunkt när vi skapat våra recept. Det betyder att recepten inte innehåller kött, fisk eller fågel, men de kan innehålla mjölkprodukter och ägg. Det finns också recept som är veganska i våra böcker – alltså helt utan animaliska produkter – och recept som är lätta att vegananpassa. Det ingår inga köttersättningsprodukter som qourn eller sojafärs i recepten.

Får barnen i sig allt de behöver?

En av de vanligaste frågorna som brukar poppa upp om man nämner ordet ”barn” i samma mening som ”vegetarisk mat” brukar vara om den vegetariska maten verkligen innehåller tillräckligt mycket näringsämnen för att barnet ska må bra av den. Eller, i lite mindre förfinade ordalag, ”kommer inte barnet att svälta ihjäl?”.

Den eventuella oron kan du släppa. Vegetarisk mat går alldeles utmärkt att ge till barn, till och med bebisar. Om man uteslutande vill äta vegetarisk eller vegansk mat i sin familj kan det vara klokt att läsa på lite, så att man lär sig hur man får kosten tillräckligt varierad, och vilka livsmedel det kan vara smart att hålla utkik efter lite extra. Det rådet gäller förresten alla, även allätare. 

Och järnet?

Människokroppen gillar järn. Får den inte i sig tillräckligt med järn så blir den trött och vägrar tillverka röda blodkroppar, och det är inte en optimal situation på något vis. I vegetarisk mat finns järn i till exempel ärtor, linser, bönor, tofu eller andra sojaprodukter, nötter, frön (särskilt pumpafrön), quinoa, gröna bladgrönsaker, äggula och torkad frukt (särskilt torkade aprikoser). Men om man kan ta folk som viftar med varningsflaggor och skriker proteinbrist med en nypa salt, så bör man faktiskt ta folk som viftar med varningsflaggor och skriker järnbrist på lite större allvar. Äter du helt vegetariskt är det smart att komma ihåg järnkällorna, inte minst eftersom de ofta innehåller mycket annan näring också. Och så är det bra att äta något C-vitaminrikt till maten. Då blir det lättare för kroppen att ta upp den sortens järn som finns i vegetarisk mat. C-vitamin finns i de flesta grönsaker, frukter och bär.

Kommer hela familjen verkligen

äta det här?

Det vore korkat av oss att lova att alla människor i alla familjer kommer att gilla alla recept vi skapat, för så är det naturligtvis inte. Människor gillar olika saker, och barn är svårast av alla att få nöjda vid köksbordet. Speciellt när det gäller nya rätter, som de inte känner igen.

Vi har försökt ha hela familjen i åtanke när vi gjort recepten. En del av rätterna riktar sig tydligare till barn, en del tydligare till vuxna. Så tycker vi att det kan få vara när man lagar mat till en familj. Ibland är det de som älskar pannkakor som blir gladast, ibland är det de som älskar chili. Och oavsett detta är det kul om alla smakar.

Proteinet, då?

Protein är en viktig byggsten för kroppen, och ingår i alla celler. Det är viktigt att få i sig tillräckliga mängder protein för att må bra, och kunna bygga nya celler och muskler. Ibland börjar folk vifta med små röda varningsflaggor och hojta saker om proteinbrist när man nämner vegetarisk mat. Det är ingen fara. I vegetarisk mat finns massor av bra protein: i bönor, linser, ärtor och sojabönsprodukter som till exempel tofu, i nötter, frön, quinoa, ost, ägg och mjölk – för att bara nämna några. Faktum är att man måste kämpa ganska bra för att få proteinbrist. Studier av allätande barn visar att de får i sig 2-3 gånger mer protein än de behöver, så idag är det är nog vanligare att människor får i sig för mycket protein än för lite. Och så länge man inte planerar att äta bara makaroner och ketchup resten av livet, så kan man slappna av. Det finns det ingen risk att någon i familjen får proteinbrist av bra vegetarisk mat.

 

Varför så mycket rapsolja?

Vi använder gärna rapsolja i våra recept, och det gör vi för att rapsolja är en bra källa till Omega 3. Omega 3 är en viktig fettsyra som kroppen inte kan tillverka själv, som vi måste få i oss från det vi äter. Och eftersom vegetarisk mat innehåller väldigt lite Omega 3 kan det vara en bra idé att byta ut till exempel olivolja eller smör mot rapsolja när det är möjligt.