1. Det är bra för klimat och miljö

Köttproduktion står för nästan en femtedel av världens totala utsläpp av växthusgaser, och djurhållning är extremt resurskrävande. Att äta mindre kött och mera vego är ett väldigt bra sätt att minska din negativa klimatpåverkan, och göra skillnad.

 

2. Du kan lättare variera dina middagar

Om du utökar din repertoar av mat-jag-lagar till att innehålla fler vegetariska maträtter så blir det mycket lättare att få variation på middagsbordet.

 

3. Du slipper stödja djurindustrin

Svenskar brukar ofta slå sig för bröstet och säga att vi har det bästa djurskyddet i världen. Men även om förhållandena är bättre i Sverige än på många andra ställen, så finns det gott om exempel även här på djurfabriker där djur far illa. Väljer du vegetarisk mat minskar du risken att din middag bidragit till det.

 

4. Det är gott

Det finns vegetariska rätter som är så goda så man nästan måste gråta lite av lycka när man äter dem. Det vore tråkigt om du skulle missa dem.

 

5. Det är bra för din kropp
Vad som är bra för hälsan är visserligen relativt, och varierar från person till person. Men låt oss ändå slå fast att det finns väldigt lite i växtriket som är onyttigt. Äter du helt vegetariskt minskar risken för att du ska drabbas av till exempel hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes och vissa cancerformer.

 

6. Djur är så gulliga
Bildgoogla till exempel ”lammunge nappflaska” eller ”kalv på ostadiga ben” så får du se. Ibland känns det kanske lättare att käka upp en lök istället.

 

7. Du kan äta billigare

Om du inte nödvändigtvis envisas med att köpa en massa svindyra köttersättningsprodukter eller livnära dig enbart på lyxiga ostar, så är chansen stor att din vegetariska måltid blir rätt billig.

 

8. Du slipper bli matförgiftad

Lika ofta, i alla fall. Speciellt om du satsar på att äta veganskt, rent av. De allra flesta matförgiftningar beror nämligen på bakterietillväxt i animaliska produkter.

 

9. Grönsaker är färgglada 

Det blir tydligast om du försöker dig på en snabb jämförelse. Ställ dig först och stirra ner i charkdisken en stund. Flytta dig sedan till avdelningen för frukt och grönt och gör samma sak. Du ser. Färgerna i grönsakerna är inte bara snygga, de är nyttiga också. De olika färgerna bidrar med olika antioxidanter och skyddande ämnen, och ju fler (naturliga) färger du får in på din tallrik, desto bättre. Det blir lättare om du äter vegetariskt.