Mellanmål

Snabbt, enkelt och lagom mättande. En av de bästa sakerna med mellanmål är att det faktiskt lönar sig att inte anstränga sig för mycket.

Foto: Ulrika Pousette

Timmarna mellan huvudmåltiderna kan kännas oändligt långa, och nästan alla behöver fylla på med ett eller flera mellanmål för att fungera. Speciellt viktigt är mellanmålen för barn som växer, och behöver energipåfyllning oftare än vuxna . De orkar oftast inte äta så mycket vid varje mål, och behöver därför äta flera gånger under dagen.

 

Ett mellanmål ska helst vara tillräckligt stort för att ge energi till de här timmarna, men inte så stort att middagsaptiten sabbas. På så vis är mellanmålet skönt kravlöst – det är bara bra om det inte blir för gott.

Och det behöver faktiskt inte ens vara särskilt varierat. Många barn verkar vilja äta samma sak jämt. De uppskattar att mellanmålen inte skiljer sig så mycket åt från en dag till en annan. Det räcker alltså långt med lite plock i skålar, en macka, eller en frukt. 

 

Det som kan vara svårt är att inte fastna i mellanmålsträsket, där mellanmålen till slut står för merparten av det barnen äter. Det är ju kul att servera något som barnen gillar, det går inte att komma ifrån. Men många barn älskar sina välbekanta mellanmål så mycket att de lägger allt krut där, och sedan inte har någon aptit kvar när det väl vankas middag. För ett barn som är skeptiskt inställd till ny mat blir det naturligtvis ännu lättare att rata middagen, om mättnaden efter mellanmålet fortfarande håller i sig. Fördelen med det här problemet är att det ofta brukar gå över, och att man kan växa bra på mellanmålsmat också. Nackdelen är att mellanmål ofta innehåller mindre näring än vad varierad middagsmat gör, och att det är kul om barnen vill smaka på middagen (också). Det gäller att hitta balansen. Om du har barn som gärna proppar i sig mellanmål, men ratar middagen, kan du prova att mixtra lite med mängden mellanmål. Mindre mellanmål kan göra under för aptiten vid middagsbordet. Prova dig fram tills du hittat en balans som funkar i er familj!

 

Bra vegetarisk mellanmålsmat:

Bröd med pålägg

Yoghurt med müsli

Frukt

Smoothie

Frysta bär mixade med yoghurt till en snabb mellismjukglass

Torkad frukt

Nötter

Mixad frukt, infryst till mellanmålsglassar

Fruktsallad

En överbliven pannkaksrulle

Avokado

Ägg

Bönor och grönsaker som plock i skålar

Mellanmålsmuffins

Mjölk/vegetabilisk dryck